Професійний стандарт вихователя ЗДО

Професійний стандарт "Вихователь закладу дошкільної освіти"

(Затверджено наказом Міністерства економіки України, 19.10.2021, №755-21)

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Кваліфікаційні вимоги до професійних компетентностей педагогів ЗДО

Професійний стандарт вихователя закладу дошкільної освіти (далі – Профстандарт) є одним із ключових нормативних документів, що регламентує діяльність працівників цієї професії. Цим нормативом встановлено умови праці та допуску до роботи, затверджені кваліфікаційні вимоги до професійних компетентностей педагогів, які оцінюються під час атестації. Тож ми підготували вибірковий огляд трудових функцій та теоретичну базу, яка потрібна для вдосконалення професійних якостей для їхньої реалізації.

Професійний стандарт – це затверджені в установленому порядку вимоги до компетентностей працівників, що слугують основою для формування професійних кваліфікацій. (ст. 39 Закону України «Про освіту»)

Документи, що надають допуск до роботи за професією

У Профстандарті врегульовано питання про документальне підтвердження освітньої та професійної кваліфікації вихователів та визначено перелік документів, які дають право на допуск до роботи. Згідно з ним у вихователя має бути наявними: 

  • документ про освіту, що підтверджує професійну та освітню кваліфікацію (видані закладами вищої або фаховою передвищої освіти) за спеціальністю 012 Дошкільна освіта або за іншою спеціальністю галузі знань 01 Освіта/Педагогіка (за умови присвоєння професійної кваліфікації вихователя); 
  • особиста медична книжка про проходження обов'язкового попереднього (до прийняття на роботу) та періодичних профілактичних медичних оглядів;
  • довідка про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду. Попередній огляд проводиться до працевлаштування на роботу, періодичний – один раз на п'ять років;
  • атестаційний лист, сертифікат про проходження сертифікації педагогічних працівників, інші документи, що підтверджують наявність професійних компетентностей. 

 

Загальні компетентності

Профстандартом визначено шість ключових загальних компетентностей, які мають бути розвинені у вихователів ЗДО, та представлено їхню змістову характеристику. Цей перелік включає:

  • громадянську компетентність (відповідальні та свідомі дії на засадах прав і свобод громадянина, реалізація своїх прав та обов'язків, усвідомлення цінності громадянського суспільства та необхідності його сталого розвитку);
  • соціальну компетентність (організація міжособистісної взаємодії, робота в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня);
  • культурну компетентність (повага до української національної культури та мультикультурності у суспільстві, прояв національної культурної ідентичності та творче самовираження);
  • лідерську компетентність (ухвалення ефективних рішень у професійній діяльності, відповідальне ставлення до своїх обов'язків, мотивування людей до досягнення спільної мети);
  • підприємницьку компетентність (творчий пошук та реалізація нові ідеї, самопрезентація результатів своєї професійної діяльності,  планування та управління культурними та соціальними проєктами, критичне мислення, керування власним життям і кар'єрою);
  • етичну компетентність (дії лише в межах професійної компетентності на основі етичних міркувань (мотивів), доброчесності, соціальної відповідальності, поваги до різноманітності та мультикультурності). 

 

Трудові функції вихователя

Одним із структурних елементів Профстандарту є опис трудових функцій (усього їх 4), професійних компетентностей, предметів та засобів праці, вимог до знань, умінь і навичок вихователя. Тож розглянемо, яка  теоретична база потрібна вихователю для реалізації кожної трудової функції.

Трудова функція №1. Організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу.

Основною метою професійної діяльності вихователя є організація навчання, виховання та розвитку вихованців під час здобуття ними дошкільної освіти шляхом формування ключових компетентностей відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти. Для її досягнення вихователь має формувати та вдосконалювати: 

1.1. Прогностичну компетентність.

Ця компетентність передбачає цілепокладання, самоорганізацію,  підготовку та планування освітнього процесу й прогнозування його результатів, документування професійної діяльності.  

Для формування та розвитку цієї компетентності потрібно мати та поповнювати теоретичну базу з таких тем:

  • структурні компоненти освітнього процесу;
  • види, типи, основні підходи до планування, їхні переваги та недоліки;
  • специфіка планування освітнього процесу в різновікових групах;
  • основи тайм-менеджменту освітньої діяльності та самоменеджменту;
  • основи особистої ефективності;
  • види та вимоги до документування професійної діяльності.

1.2. Організаційну компетентність.

Ця компетентність передбачає здійснення освітнього процесу державною мовою, вибір ефективних методичних форм, методів та засобів організацію ігрової (провідної) та інших видів дитячої діяльності, забезпечення здобуття освіти вихованців із ООП.

Розвитку цієї компетенції сприятиме наявність та вдосконалення таких знань:

  • нормативно-правове забезпечення організації освітнього процесу, зокрема інклюзивного навчання в ЗДО;
  • норми та стилі літературної української мови, використання усного та писемного мовлення;
  • наукові основи та закономірності становлення та розвитку мовленнєвої діяльності дітей раннього та дошкільного віку;
  • вітчизняні та зарубіжні концепції, теорії, парадигми дошкільної освіти;
  • основи дошкільної педагогіки, дидактики, методики і технології дошкільної освіти;
  • види дитячої діяльності та їхні характерні особливості;
  • теорії провідних видів діяльності дітей раннього  та дошкільного віку;
  • природа дитячої гри;
  • основи психолого-фізичного розвитку дітей із ООП та способи виявлення індивідуальних потреб в освітньому процесі;
  • технології індивідуального та диференційованого навчання;
  • соціалізація вихованців із ООП під час освітнього процесу;
  • види адаптацій і модифікацій освітнього  процесу, зумовлених особливими освітніми потребами дітей.

1.3. Оцінювально-аналітичну компетентність.

Ця компетентність передбачає здійснення та інтерпретацію результатів освітньої діяльності для адаптації й коригування освітнього процесу, визначення рівня сформованості компетентностей у вихованців відповідно до Держстандарту. 

Для формування цієї компетентності потрібно вдосконалювати обізнаність у таких сферах:

  • засади здійснення моніторингу в освітньому процесі;
  • технології проведення моніторингу якості освітньої діяльності та сфери застосування його результатів;
  • методи оцінки результатів рівня сформованості ключових компетентностей вихованців та сфери їх застосування.

1.4. Предметно-методичну компетентність.

Ця компетентність передбачає формування у вихованців ключових компетентностей відповідно до Держстандарту.

Сформованість цієї компетентності демонструє обізнаність вихователя щодо таких тем:

Державний стандарт дошкільної освіти, типова освітня програма для дітей раннього та дошкільного віку;

  • теорії та технології когнітивного, фізичного, мовленнєвого, соціального та емоційного розвитку дітей раннього та дошкільного віку;
  • основи загальної, вікової, дитячої, педагогічної психології, нейропсихології;
  • загальна та дошкільна педагогіка.

 

Трудова функція №2. Участь у створенні, підтримці та розвитку здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного середовища.

Побудова безпечного та здорового освітнього середовища у закладі освіти є пріоритетним напрямом державної політики. Аби забезпечити права дітей на освіту й охорону здоров’я та сприяти реалізації їхнього потенціалу, вихователь має розвивати:

2.1. Здоровязбережувальну компетентність.

Ця компетентність передбачає організацію фізичного та психологічного безпечного освітнього середовища.

Аби формувати цю компетентність, потрібно покращувати теоретичну базу такого змісту: 

  • основи пожежної безпеки, цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, вимоги санітарного законодавства та нормативне забезпечення організації харчування;
  • способи поведінки в небезпечних ситуаціях та фактори можливого ризику у приміщеннях і на території закладу освіти;
  • симптоми, перебіг, способи передачі, інкубаційний період дитячих хвороб;
  • порядок надання домедичної допомоги учасникам освітнього процесу;
  • психологічна природа булінгу та способи його попередження,подолання.

2.2. Проєктувальну компетентність. 

Ця компетентність передбачає організацію та проєктування освітніх осередків за принципами універсального дизайну.

Аби ефективно розвивати цю компетентність, потрібно вдосконалювати знання за такими напрямами:

  • принципи універсального дизайну та розумного пристосування в організації освітнього середовища ЗДО;
  • особливості та принципи організації та зонування освітнього простору;
  • призначення та розвивальний потенціал навчально-методичного та ігрового наповнення освітнього середовища.

 

Трудова функція №3. Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу.

Педагогіка партнерства є одним із факторів ефективної взаємодії учасників освітнього процесу. Аби організувати спільну діяльність на принципах рівності, добровільності та поваги, вихователь має формувати та  розвивати такі компетентності:

3.1. Психо-емоційну компетентність.

Ця компетентність передбачає здійснення самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії.

Для розвитку цієї компетеності слід приділити увагу вивченню таких тем: 

  • теорія емоційного інтелекту;
  • причини та ознаки професійного вигорання;
  • толерантність та її сутнісні характеристики. 

3.2. Педагогічне партнерство.

Ця компетентність передбачає ефективну співпрацю та комунікацію в професійній діяльності, організацію командної взаємодії.

Розвитку цієї компетенції сприятиме вдосконалення таких знань:

  • основи теорії соціальної та професійної комунікації (основи самопрезентації, комунікативні канали та бар'єри, інструменти для мотивування та залучення до співпраці);
  • техніки ефективної комунікації та ведення переговорів, командної роботи, педагогічної фасилітації, ненасильницької взаємодій, інструментів медіації та діалогу, роботи з конфліктами, моделей та стратегій співпраці;
  • засади професійного співробітництва з батьківською спільнотою, профільними фахівцями та професійними організаціями у сфері освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, охорони правопорядку, представниками територіальної громади та іншими зацікавленими сторонами щодо виконання трудових функцій;
  • особливості організації, принципи та методи реалізації педагогічного наставництва;
  • засади командної взаємодії під час освітнього процесу;
  • принципи, завдання та функції, порядок організації діяльності команди психолого-педагогічного супроводу вихованців із ООП.

3.3 Морально-етичну компетентність.

Ця компетентність передбачає врахування культурних, релігійних, соціальних і мовних особливостей родини під час освітнього процесу, здійснення його незалежно від від власних поглядів, стереотипів та упереджень.

Для формування та розвитку цієї компетентності потрібно мати та поповнювати теоретичну базу з таких тем:

  • основи морально-етичної та професійної етики вихователя;
  • полікультурність суспільства, відмінності між людьми.

 

Трудова функція №4. Професійний розвиток та самовдосконалення

Безперервний процес навчання сприяє вдосконаленню професійних якостей вихователя та триває впродовж усього періоду його професійної діяльності. 

Нагадуємо! Законодавством передбачено обов'язкове підвищення кваліфікації вихователів ЗДО не рідше одного разу на п'ять років загальним обсягом не менше 120 годин на п'ять років.

Для успішного виконання цієї трудової функції потрібні такі компетентності:

4.1. Здатність до навчання впродовж життя.

Ця компетентність передбачає проведення саморефлексії та самооцінювання власної діяльності, планування та реалізацію індивідуального професійного розвитку та самоосвіти.

Для розвитку цієї компетентності слід опрацювати такі теми:

  • Професійний стандарт та вимоги до професійної діяльності;
  • нормативно-правове забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • сутність, зміст, методи та способи здійснення саморефлексії та самооцінювання власної професійної діяльності;
  • основні принципи, функції, форми та методи самоосвіти.

4.2. Інформаційно-комунікаційну компетентність.

Ця компетентність передбачає орієнтацію в інформаційному просторі, ефективне використання ІКТ та електронних освітніх ресурсів в професійній діяльності, дотримання правил безпечної поведінки в цифровому середовищі.

Аби формувати цю компетентність, потрібно покращувати теоретичну базу такого змісту:

  • нормативно-правове забезпечення використання ІКТ та електронних освітніх ресурсів в професійній діяльності;
  • основи медіаграмотності, способи та правила використання сучасного медіапростору, культури користування мережею  Інтернет;
  • особливості та санітарно-гігієнічні вимоги використання ІКТ в професійній діяльності;
  • правила безпечної поведінки в цифровому середовищі, способи контролю контенту та реагування на ризики мережі Інтернет. 

Педагогічні працівники зобов'язані підвищувати професійну майстерність, але разом з тим вони мають право обирати види, напрями та суб'єктів підвищення кваліфікації. Приєднуйтеся до спільноти прогресивних освітян та отримуйте безліч цікавих ідей для натхнення!

Професійний стандарт “Вихователь закладу дошкільної освіти” (Затверджено наказом Міністерства економіки України, 19.10.2021, №755-21)

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Впроваджуємо професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти».

В И М О Г И до професійних компетентностей вихователів закладів дошкільної освіти відповідно до кваліфікаційних категорій (КК) 

КК

Вимоги до рівня професійної підготовки та професійних компетентностей (професійної кваліфікації) педагога
 

Спеціаліст

- має освітній рівень фаховий молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), молодший бакалавр, бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст)

 

-знає нормативно-правову базу у галузі освіти, дошкільної освіти та керується нею у професійній діяльності

 

-здатний організовувати фізично безпечне освітнє середовище: дотримується правил охорони праці та безпеки життєдіяльності, у тому числі в умовах правового режиму воєнного стану, санітарних правил та норм, протиепідемічних правил, засад раціональної організації праці і відпочинку під час організації освітнього середовища; попереджає і вчасно виявляє та реагує на ознаки насильства, булінгу, жорстокого поводження, зовнішні ознаки загроз фізичній безпеці та здоров'ю здобувачів освіти

 

-здатний організовувати психологічно безпечне освітнє середовище: створює емоційно-комфортну атмосферу та сприятливі умови для навчання та праці, виявляє фактори ризику та демонструє здатність мінімізувати їх вплив

 

-здатний планувати та прогнозувати результати освітнього процесу відповідно до вимог Державного стандарту дошкільної освіти

 

-здатний розподіляти робочий час відповідно до педагогічного навантаження для ефективної організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу

- здійснює документування професійної діяльності, у тому числі в електронному форматі

 

-володіє державною мовою; здатний забезпечувати здобуття дошкільної освіти державною мовою; популяризувати державну мову з використанням різних засобів, форм і методів роботи

 

-здатний добирати доцільні методи, форми і засоби організації освітнього процесу для досягнення результатів навчання здобувачів освіти

-здатний організовувати та підтримувати провідні види дитячої діяльності відповідно до дидактичних цілей і поставлених завдань

 

-здатний обирати та застосовувати технології інклюзивного навчання дітей з ООП

 

 -здатний організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування: проєктує та організовує групове приміщення відповідно до цілей та завдань освітнього процесу

 

- здатний формувати у здобувачів освіти ключові компетентності відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти, моделювати зміст освіти з урахуванням теорії загальної та дошкільної педагогіки

 

- здатний обирати доцільні форми, методи, критерії та індикатори здійснення моніторингу якості освітньої діяльності для адаптації та коригування освітнього процесу відповідно до можливостей та потреб здобувачів освіти

 

-здатний визначати рівень сформованості ключових компетентностей у здобувачів освіти: обирає і застосовує методи аналізу та оцінки рівня сформованості ключових компетентностей відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти

 

-здатний до самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії: розрізняє, усвідомлює власні емоції та керує ними; конструктивно реагує на прояви емоцій інших учасників освітнього процесу; виявляє симптоми та запобігає професійному вигоранню

 

- здатний до ефективної співпраці та комунікації у професійній діяльності: визначає та застосовує різні способи комунікації відповідно до визначених завдань, особливостей розвитку та вікових організаціями особливостей цільової аудиторії з урахуванням факторів, що впливають на результат; встановлює та підтримує професійні контакти в колективі, з батьківською спільнотою, профільними фахівцями та професійними організаціями

 

-здатний залучати учасників освітнього процесу на засадах партнерства та взаємної відповідальності: співпрацює з батьками, визначає і враховує їх запити та очікування від освітнього процесу; реалізує принципи командної взаємодії у професійній діяльності

 

-здатний створювати сприятливі умови для усіх учасників освітнього процесу з урахуванням їх культурних, релігійних, соціальних та мовних особливостей; прогнозувати та враховувати наслідки впливу власних поглядів, стереотипів та упереджень на професійну діяльність; формувати толерантне ставлення у здобувачів освіти до різних мов, культур, традицій

 

-здатний до саморефлексії та самооцінювання власної професійної діяльності: аналізує та оцінює результати професійної діяльності, рівень сформованості професійних компетентностей відповідно до вимог професійного стандарту; виявляє власні потреби у професійному розвитку

 

- здатний планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту, визначати їх оперативні цілі відповідно до власних професійних потреб; критично обирати види, форми, програми та суб'єктів підвищення кваліфікації відповідно до власних професійних потреб та вимог законодавства

 

-здатний орієнтуватися в інформаційному просторі, використовувати ІКТ та електронні освітні ресурси для організації освітнього процесу, професійного спілкування; дотримуватися академічної доброчесності, вимог з охорони авторських прав під час використання та поширення електронних (цифрових) освітніх ресурсів
 

Спеціаліст другої категорії

- має освітній рівень молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст) (для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше, ніж три роки

 

-знає нормативно-правову базу у галузі освіти, дошкільної освіти та керується нею у професійній діяльності

 

-здатний організовувати фізично безпечне освітнє середовище: дотримується правил охорони праці та безпеки життєдіяльності, у тому числі в умовах правового режиму воєнного стану, санітарних правил та норм, протиепідемічних правил, засад раціональної організації праці і відпочинку під час організації освітнього середовища; попереджає і вчасно виявляє та реагує на ознаки насильства, булінгу, жорстокого поводження, зовнішні ознаки загроз фізичній безпеці та здоров'ю здобувачів освіти

 

-здатний організовувати психологічно безпечне освітнє середовище: створює емоційно-комфортну атмосферу та сприятливі умови для навчання та праці, виявляє фактори ризику та демонструє здатність мінімізувати їх вплив

 

-здатний планувати та прогнозувати результати освітнього процесу з урахуванням індивідуального та диференційованого підходів

 

-здатний розподіляти робочий час відповідно до педагогічного навантаження для ефективної організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу

-здійснює документування професійної діяльності, у тому числі в електронному форматі

 

-володіє державною мовою; здатний забезпечувати здобуття дошкільної освіти державною мовою; популяризувати державну мову з використанням різних засобів, форм і методів роботи

 

-здатний добирати доцільні методи, форми і засоби організації освітнього процесу відповідно до запитів та потреб здобувачів освіти

 

- здатний організовувати та підтримувати провідні та інші види дитячої діяльності з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти, формувати у дітей бажання й потребу висловлювати пропозиції щодо організації різних видів діяльності

 

- здатний обирати та застосовувати технології інклюзивного навчання відповідно до індивідуальних потреб здобувачів освіти, організовувати та підтримувати спільну діяльність здобувачів освіти на засадах недискримінації та поваги для успішної їхньої соціалізації

 

- здатний організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування: проєктує безпечні, мобільні і динамічні, розвивальні освітні осередки відповідно до інтересів та потреб здобувачів освіти; обирає навчально-дидактичний та ігровий матеріал відповідно до розвивального потенціалу

 

-здатний формувати у здобувачів освіти ключові компетентності відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти, визначати та враховувати вікові, індивідуальні особливості здобувачів освіти під час моделювання змісту освіти

 

- здатний обирати доцільні форми, методи, критерії та індикатори здійснення моніторингу якості освітньої діяльності для адаптації та коригування освітнього процесу відповідно до можливостей та потреб здобувачів освіти

 

- здатний визначати рівень сформованості ключових компетентностей у здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти: коригує освітній процес з урахуванням результатів оцінки рівня сформованості ключових компетентностей кожного здобувача освіти відповідно до індивідуальних потреб; залучає всіх учасників освітнього процесу для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти

 

- здатний до самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії: розрізняє, усвідомлює власні емоції та керує ними; конструктивно реагує на прояви емоцій інших учасників освітнього процесу; виявляє симптоми та запобігає професійному вигоранню

 

 -здатний до ефективної співпраці та комунікації у професійній діяльності: визначає та застосовує різні способи комунікації відповідно до визначених завдань, особливостей розвитку та вікових організаціями особливостей цільової аудиторії з урахуванням факторів, що впливають на результат; встановлює та підтримує професійні контакти в колективі, з батьківською спільнотою, профільними фахівцями та професійними організаціями

 

-здатний залучати учасників освітнього процесу на засадах партнерства та взаємної відповідальності: співпрацює з батьками, визначає і враховує їх запити та очікування від освітнього процесу; реалізує принципи командної взаємодії у професійній діяльності

 

 -здатний створювати сприятливі умови для усіх учасників освітнього процесу з урахуванням їх культурних, релігійних, соціальних та мовних особливостей; прогнозувати та враховувати наслідки впливу власних поглядів, стереотипів та упереджень на професійну діяльність; формувати толерантне ставлення у здобувачів освіти до різних мов, культур, традицій

 

-здатний до саморефлексії та самооцінювання власної професійної діяльності: аналізує та оцінює результати професійної діяльності, рівень сформованості професійних компетентностей відповідно до вимог професійного стандарту; виявляє власні потреби у професійному розвитку

 

-здатний планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту, визначати їх стратегічні цілі відповідно до власних професійних потреб; критично обирати види, форми, програми та суб'єктів підвищення кваліфікації відповідно до власних професійних потреб та вимог законодавства

 

-здатний орієнтуватися в інформаційному просторі, використовувати ІКТ та електронні освітні ресурси для професійного спілкування та організації освітнього процесу з урахуванням його цілей і завдань, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; аналізувати їх ефективність у професійній діяльності; дотримуватися правил безпечної поведінки у цифровому середовищі, академічної доброчесності та вимог з охорони авторських прав під час використання і поширення електронних (цифрових) освітніх ресурсів
 

Спеціаліст першої категорії

-має освітній рівень бакалавр, магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст) (для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр або ступінь вищої освіти молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше, ніж п'ять років

 

-знає нормативно-правову базу у галузі освіти, дошкільної освіти та керується нею у професійній діяльності

 

-здатний організовувати фізично безпечне освітнє середовище: дотримується правил охорони праці та безпеки життєдіяльності, у тому числі в умовах правового режиму воєнного стану, санітарних правил та норм, протиепідемічних правил, засад раціональної організації праці і відпочинку під час організації освітнього середовища; попереджає і вчасно виявляє та реагує на ознаки насильства, булінгу, жорстокого поводження, зовнішні ознаки загроз фізичній безпеці та здоров'ю здобувачів освіти

 

-здатний організовувати психологічно безпечне освітнє середовище: створює емоційно-комфортну атмосферу та сприятливі умови для навчання та праці, виявляє фактори ризику та демонструє здатність мінімізувати їх вплив

 

 -здатність використовувати інноваційні форми, методи і засоби організації освітнього процесу

 

-здатний планувати та прогнозувати результати освітнього процесу з використанням доцільних інноваційних форм, методів і засобів навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти

 

-здатний розподіляти робочий час відповідно до педагогічного навантаження для ефективної організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу

-здійснює документування професійної діяльності, у тому числі в електронному форматі

 

-володіє державною мовою; здатний забезпечувати здобуття дошкільної освіти державною мовою; популяризувати державну мову з використанням різних засобів, форм і методів роботи

 

-здатний обирати та впроваджувати новітні види та форми організації дитячої діяльності в освітньому процесі, забезпечувати баланс між активностями, ініційовиними вихователем та здобувачем освіти

 

-здатний забезпечувати здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП: здійснює адаптацію та модифікацію освітнього процесу відповідно до їхніх індивідуальних потреб

 

-здатний організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування: проєктує безпечні, мобільні і динамічні, розвивальні освітні осередки відповідно до інтересів та потреб здобувачів освіти; обирає навчально-дидактичний та ігровий матеріал відповідно до розвивального потенціалу

- здатний формувати у здобувачів освіти ключові компетентності відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти, обирати і використовувати інноваційні технології формування у них ключових компетентностей та спільних умінь здатний обирати доцільні форми, методи, критерії та індикатори здійснення моніторингу якості освітньої діяльності для адаптації та коригування освітнього процесу відповідно до можливостей та потреб здобувачів освіти

 

-здатний визначати рівень сформованості ключових компетентностей у здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти: коригує освітній процес з урахуванням результатів оцінки рівня сформованості ключових компетентностей кожного здобувача освіти відповідно до індивідуальних потреб; залучає всіх учасників освітнього процесу для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти

 

-здатний до самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії: розрізняє, усвідомлює власні емоції та керує ними; конструктивно реагує на прояви емоцій інших учасників освітнього процесу; виявляє симптоми та запобігає професійному вигоранню; проявляє гнучкість, адаптивність та лідерські якості залежно від ситуації

 

-здатний до ефективної співпраці та комунікації у професійній діяльності: визначає та застосовує різні способи комунікації відповідно до визначених завдань, особливостей розвитку та вікових організаціями особливостей цільової аудиторії з урахуванням факторів, що впливають на результат; встановлює та підтримує професійні контакти в колективі, з батьківською спільнотою, профільними фахівцями та професійними організаціями

 

-здатний залучати учасників освітнього процесу на засадах партнерства та взаємної відповідальності: надає консультативну та інформаційну підтримку батькам щодо навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти; реалізує принципи командної взаємодії у професійній діяльності

 

- здатний створювати сприятливі умови для усіх учасників освітнього процесу з урахуванням їх культурних, релігійних, соціальних та мовних особливостей; прогнозувати та враховувати наслідки впливу власних поглядів, стереотипів та упереджень на професійну діяльність; формувати толерантне ставлення у здобувачів освіти до різних мов, культур, традицій здатний до саморефлексії та самооцінювання власної професійної діяльності: відстежує динаміку та результати власної професійної діяльності, виявляє її труднощі, усуває недоліки

 

-здатний планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту: демонструє здатність організовувати та передавати власний професійний досвід; критично обирає види, форми, програми та суб'єктів підвищення кваліфікації відповідно до власних професійних потреб та вимог законодавства

 

-здатний орієнтуватися в інформаційному просторі, використовувати ІКТ та електронні освітні ресурси для професійного спілкування та організації освітнього процесу з урахуванням його цілей і завдань, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; аналізувати їх ефективність у професійній діяльності; дотримуватися правил безпечної поведінки у цифровому середовищі, академічної доброчесності та вимог з охорони авторських прав під час використання і поширення електронних (цифрових) освітніх ресурсів
 

Спеціаліст вищої категорії

-має освітній рівень магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше, ніж сім років

-знає нормативно-правову базу у галузі освіти, дошкільної освіти та керується нею у професійній діяльності

 

-здатний організовувати фізично безпечне освітнє середовище: дотримується правил охорони праці та безпеки життєдіяльності, у тому числі в умовах правового режиму воєнного стану, санітарних правил та норм, протиепідемічних правил, засад раціональної організації праці і відпочинку під час організації освітнього середовища; попереджає і вчасно виявляє та реагує на ознаки насильства, булінгу, жорстокого поводження, зовнішні ознаки загроз фізичній безпеці та здоров'ю здобувачів освіти

 

-здатний організовувати психологічно безпечне освітнє середовище: створює емоційно-комфортну атмосферу та сприятливі умови для навчання та праці, виявляє фактори ризику та демонструє здатність мінімізувати їх вплив

 

 -демонструє здатність надавати методичну допомогу під час планування та прогнозування результатів освітнього процесу на основі власного досвіду

 

 -здатний розподіляти робочий час відповідно до педагогічного навантаження для ефективної організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу

-здійснює документування професійної діяльності, у тому числі в електронному форматі

 

-володіє державною мовою; здатний забезпечувати здобуття дошкільної освіти державною мовою; популяризувати державну мову з використанням різних засобів, форм і методів роботи

 

-демонструє здатність надавати консультативну підтримку та методичні роз'яснення щодо використання ефективних методів, форм і засобів організації освітнього процесу

 

-демонструє здатність надавати консультативну підтримку та методичні роз'яснення щодо організації ігрової та інших видів дитячої діяльності

 

-демонструє здатність надавати консультативну підтримку та методичні роз'яснення щодо організації інклюзивного навчання

 

-здатний організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування: вносить пропозиції щодо вдосконалення освітніх осередків у ЗДО

 

-здатний формувати у здобувачів освіти ключові компетентності відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти, обирати і використовувати інноваційні технології формування ключових компетентностей та спільних умінь: розробляє власні навчальні, методичні матеріали для формування ключових компетентностей та спільних умінь, рекомендації щодо їх застосування

-здатний обирати доцільні форми, методи, критерії та індикатори здійснення моніторингу якості освітньої діяльності для адаптації та коригування освітнього процесу відповідно до можливостей та потреб здобувачів освіти

 

 -здатний визначати рівень сформованості ключових компетентностей у здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти: формує власні інструменти оцінки рівня сформованості компетентностей у здобувачів освіти та рекомендації щодо їх використання

 

-здатний до самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії: розрізняє, усвідомлює власні емоції та керує ними; конструктивно реагує на прояви емоцій інших учасників освітнього процесу; виявляє симптоми та запобігає професійному вигоранню; проявляє гнучкість, адаптивність та лідерські якості залежно від ситуації

 

-демонструє здатність надавати методичну допомогу педагогічним працівникам в організації освітнього процесу, налагодженні ефективної співпраці та комунікації у професійній діяльності

 

-здатний залучати учасників освітнього процесу на засадах партнерства та взаємної відповідальності: використовує інноваційні форми, методи і засоби педагогічного просвітництва батьків

 

- здатний створювати сприятливі умови для усіх учасників освітнього процесу з урахуванням їх культурних, релігійних, соціальних та мовних особливостей; прогнозувати та враховувати наслідки впливу власних поглядів, стереотипів та упереджень на професійну діяльність; формувати толерантне ставлення у здобувачів освіти до різних мов, культур, традицій

 

-демонструє здатність надавати методичну підтримку щодо самооцінювання професійної діяльності педагогічними працівниками

 

-здатний планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту: демонструє здатність надавати підтримку у визначенні стратегічних та операційних цілей професійного зростання педагогічних працівників; відстежує зміни у системі освіти та враховує їх у проєктуванні власної професійної діяльності й плануванні професійного розвитку; критично обирає види, форми, програми та суб'єктів підвищення кваліфікації відповідно до власних професійних потреб та вимог законодавства

 

-здатний орієнтуватися в інформаційному просторі, використовувати ІКТ та електронні освітні ресурси для професійного спілкування та організації освітнього процесу з урахуванням його цілей і завдань, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; створює (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси, апробує та популяризує їх; критично аналізує доцільність використання ІКТ і електронних освітніх ресурсів в освітньому процесі і добирає їх; надає методичну допомогу іншим педагогам в оволодінні цифровими навичками; дотримуватися правил безпечної поведінки у цифровому середовищі, академічної доброчесності та вимог з охорони авторських прав під час використання і поширення електронних (цифрових) освітніх ресурсів