Сторінка психолога
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
Булінг (цькування) – дії учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному чи сексуальному насильстві. Такі дії вчиняються стосовно дитини чи дитиною стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг може здійснюватись також із застосуванням засобів електронних комунікацій.
ЮНІСЕФ визначає булінг (від анг. to bull – переслідувати) як небажану агресивну поведінку дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною чи групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.
З прикладами уроків з протидії булінгу в закладах освіти та відповідним системним підходом можна ознайомитись за посиланням.
СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ
Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ:
- 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу;
- 24% дітей стали жертвами булінгу;
- 48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу;
- 44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе;
- більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти.
Алгоритм дій у разі виявлення фактів булінгу
Директор закладу:
приймає та розглядає заяви про випадки булінгу здобувачів освіти;
скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу;
за результатами рішення комісії повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про факти булінгу;
розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу.
Вихователь-методист:
повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу;
вживає невідкладних заходів для припинення булінгу;
може поспілкуватися з учасниками ситуації;
забезпечує профілактику та запобігання булінгу;
забезпечує надання консультативної допомоги батькам з питань булінгу;
здійснює психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу.
Вихователь:
Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу;
Вживає невідкладних заходів для припинення булінгу;
За рішенням завідувача закладу бере участь у проведенні розслідування та засіданні комісії з розгляду випадків булінгу;
Проводить системну роботу з інформування, роз’яснення з метою формування навичок толерантної поведінки;
Старша медична сестра:
повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу;
вживає невідкладних заходів для припинення булінгу;
надає (уразі необхідності) невідкладну медичну допомогу.
Батьки постраждалої дитини:
подають керівництву закладу освіти заяву про випадки булінгу;
можуть вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу;
можуть брати участь у засіданні комісії з розслідування випадків булінгу;
звертаються до уповноважених органів Національної поліції України та служби у справах неповнолітніх для повідомлення про випадок булінгу, у тому числі в разі незгоди з рішенням комісії, яка не кваліфікувала випадок як булінг;
сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу;
виконують рішення та рекомендації комісії;
можуть запитувати інформацію про діяльність закладу освіти.
Здобувачі освіти:
повідомляють керівництво або працівників закладу освіти про факти булінгу.
Дитина, яка постраждала від булінгу:
звертається для подальшого реагування до керівника закладу освіти або уповноваженої особи;
та/або до батьків чи інших законних представників, органів національної поліції т.ін.;
може брати участь у засіданні комісії з розслідування випадків булінгу.
ПЛАН ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ В ДНЗ № 463
№ |
Назва заходів |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Проведення просвітницької діяльності з учасниками освітнього процесу, спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних дій |
Упродовж року |
Директор, педагогічні працівники |
2 |
Проведення: Тижня правового виховання «Великі права маленької дитини» Правового квесту «У фокусі права дитини» |
Жовтень 2023р. Листопад 2023р. |
Вихователь – методист Вихователі |
3 |
Проводити обстеження житло-побутових умов проживання дітей, які потребують підвищеної уваги, сімей, що опинилися у складних сімейних обставинах. |
За потребою
|
Директор, вихователь-методист |
4 |
Інформаційний буклет «Безпечний психологічний простір сім’ї» |
Січень |
Практичний психолог |
5 |
Благодійна акція «Чужих дітей не буває…» |
Вихователі |
|
6 |
Консультації для батьків: «10 порад: чому і як батьки повинні навчити дитину?» «Упізнай себе, або батьківські помилки та як їх уникнути?» «Злість. Як з нею бути?» |
Жовтень
Квітень
Грудень |
Вихователі, практичний психолог |
7 |
Консультації для педагогів: «Дитяча агресія – насильство – чи самозахист?» |
Листопад |
Вихователь-методист |
8 |
Уроки спілкування бля батьків у форматі тренінгу «Три шляхи у вихованні» |
Березень 2024р. |
Вихователь-методист, вихователі |
9. |
В разі виявлені фактів насильства над дітьми негайно надавати інформацію відповідним право-охоронним органам |
Постійно |
Директор |
10. |
Розробити та провести цикл заходів щодо вивчення та популяризації серед батьків Конвенції ООН про права дитини |
Листопад . |
Педагоги |
11. |
Пропагувати під час освітнього процесу формування навичок здорового способу життя серед дітей |
Постійно |
Педагоги |
12. |
Відеоролик для дітей «Домівка дитинства» Онлайн-газета для батьків та дітей «Дружня сімейка».
|
Березень.
Упродовж року |
Вихователь-методист, вихователі
|
13. |
При необхідності надавати постраждалим від насильства в сім’ї соціально-педагогічні, інформаційні послуги |
Постійно |
Вихователь-методист |
14. |
Популяризувати заходи з питань родинного виховання на сайті закладу |
Постійно |
Вихователь-методист, педагоги |
15. |
Робота з дітьми «групи ризику» |
Упродовж року |
Вихователі |
16. |
Розмістити на інформаційному стенді ДНЗ номери телефону гарячої лінії протидії булінгу |
Вересень 2023р. |
Вихователь-методист |
- В Розділі І посібника розміщено навчальну програму «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти» для слухачів очної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти.
- Розділ ІІ містить теоретичний та практичний матеріал для викладання Програми. Даний матеріал структуровано відповідно до тематичних модулей. Особливу увагу приділено визначенню та розмежуванню понять «насильство», «жорстоке поводження», «ґендерно зумовлене насильство», «ґендерна рівність», «дискримінація», «домашнє насильство», «булінг»; формуванню навичок ідентифікації постраждалих від жорстокого поводження, насильства, ґендерно зумовленого насильства, домашнього насильства, булінгу.
- Розділ ІІІ містить методичні розробки: «Структуру програми циклу тренінгів для педагогів «Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти» та «Тренінг для батьків здобувачів освіти та персоналу закладу освіти «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми».
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
«Як припинити знущання з дитини та допомогти їй»
· 1. Передусім необхідно вдома ліквідувати атмосферу, що сприяє перетворенню дитини на «жертву». Ніякої надмірної опіки чи, навпаки, деспотизму, покарань та побиття за провину.
· 2. Окрім того, необхідно обов'язково запитувати дитину, як справи в садочку, маючи на увазі відносини з однолітками та дорослими. Обережно ставте запитання, оскільки цькування може бути не лише відкритим, а й прихованим, пасивним, наприклад: не бажання сидіти поруч, грати в одній команді, ігнорування тощо. Якщо ви відчули певні негаразди, поговоріть з дитиною та вихователем.
· 3. Якщо булінг уже відбувся, зважте його масштаби. Якщо це проблема між двома дітьми, яка може бути залагоджена власними силами, краще надати дитині можливість самостійно розібратися та навчитися самостійно відстоювати власні інтереси.
· 4. Якщо знущання набуло вже великих розмірів, проаналізуйте разом з дитиною, чи зможе вона сама захистити себе та відновити свій авторитет у групі. Наприклад, якщо дитину дражнять через надмірну вагу, варто записати її на спортивну секцію.
· 5. Якщо ваша дитина дуже скромна та невпевнена у собі – допоможіть їй стати впевненішою, адже підвищення самооцінки робить людину врівноваженішою та терпимою до цькувань оточуючих. З'ясуйте, які гуртки відвідують її одногрупники, чим займаються у вільний час. Можливо, вашій дитині теж захочеться відвідувати якусь із цих секцій, у результаті чого вона зможе встановити контакт із деякими одногрупниками. Заохочуйте дитину до активної участі в загальних заходах, які зближують дітей та допомагають їм набути впевненості у собі.
· 6. У особливо важких випадках, якщо ваша дитина з певних причин стала вигнанцем в групі, приверніть увагу вихователя та практичного психолога до проблеми. У цьому випадку вам необхідна буде допомога фахівців.
Дії батьків у разі вербального булінгу
· Передусім учіть своїх дітей поваги. На прикладі власної моделі поведінки зміцнюйте їхню думку про те, що кожен заслуговує доброго ставлення: дякуйте педагогам, хваліть дитину та її друзів, виявляйте добре ставлення до працівників магазинів, бібліотек, транспорту, будь-яких закладів. Розвивайте самоповагу дітей і вчіть їх цінувати свої сильні сторони. Найкращий захист, який можуть запропонувати батьки, - це зміцнення почуття власної гідності й незалежності своєї дитини та її готовності вжити заходи в разі потреби. Обговорюйте й практикуйте безпечні, конструктивні способи реагування вашої дитини на слова або дії булера. Разом придумайте основні фрази, які дитина може сказати своєму кривднику переконливим, але не ворожим тоном, наприклад: «Твої слова неприємні», «Дай мені спокій», або «»Відчепись», «Ти робиш мені боляче, я можу зробити тобі так само», «Я не буду терпіти знущання».
· Якщо дитина повідомляє вам, що вона або ще хтось піддається знущанням, булінгу, підтримайте її, похваліть за те, що вона набралася сміливості й розповіла вам про це, зберіть інформацію (але не варто сердитись і звинувачувати саму дитину). Наголосіть на різниці між доносом із метою просто завдати комусь неприємностей та відвертою розмовою з дорослою людиною, яка може допомогти. Завжди вживайте заходи проти знущань, булінгу, особливо якщо насильство набуває важких форм або постійного характеру, зв'яжіться з вихователем, соціальним педагогом, психологом або директором садочка вашої дитини, щоб контролювати ситуацію доти, доки вона не припиниться.
Дії батьків у разі фізичного булінгу
· Якщо ви підозрюєте, що вашу дитину піддають фізичному насильству, почніть випадкову розмову – спитайте, як справи в садочку, що відбувається під час прогулянки, під час гри. На основі відповідей з'ясуйте в дитини, чи поводив хто-небудь себе образливо стосовно неї. Намагайтеся стримувати емоції. Наголосіть на важливості відкритого, постійного зв'язку дитини з вами, вихователем та психологом. Документуй дати і час інцидентів, пов'язані зі знущаннями, відповідну реакцію залучених осіб та їхніх дій. Не звертайтеся до батьків розбишак, щоб вирішити проблему самостійно. Якщо фізичне насильство над вашою дитиною продовжується й вам потрібна додаткова допомога за межами садочка, зверніться до місцевих правоохоронних органів. Є закони про боротьбу із залякуванням і домаганнями, які передбачають оперативні корегувальні дії.
Пам'ятка для жертв булінгу
· Не протиставляй собе колективу. Намагайся бути доброзичливою людиною, навіть з агресивно налаштованими до тебе членами колективу.
· Не принижуй інших: не обзивайся, не бийся, не погрожуй.
· Захищайся: твердо, не переходячи в атаку, не дозволяй принижувати себе, показуй, що можеш постояти за себе.
· Наберися терпіння: те, що відбулося, не триватиме довго.
· Розбирайся в причинах, але не займайся самознищенням, не звинувачуй себе ні в чому.
· Говори впевнено, але тактовно, коли розмовляєш із булером, стій прямо, поводься спокійно, не бійся, не кричи й тим більше не провокуй бійку.
· Кажи «НІ» й не почувайся винним.
· Шукай підтримки в працівників закладу, друзів, батьків. Вони допоможуть тобі вистояти.
· Не мовчи! Розповідай про знущання та насильство над собою. Це допоможе швидше припинити протиправні дії.
· Звертайся до компетентних органів, що мають захищати твої права, отримуй інформацію щодо власного захисту.