Інформаційно-комунікативні технології в роботі вихователя
Основний напрям інформатизації освіти України - це створення відкритого навчально-інформаційного середовища, яке передбачає підвищення кваліфікації педагогічних працівників, автоматизацію процесів управління (на всіх рівнях), наукову та інноваційну діяльність, розвиток технічної та програмної бази, бібліотечних ресурсів, упровадження ІКТ і дистанційних технологій у навчальний процес, використання інтернет ресурсів.
Вимоги Базового компоненту дошкільної освіти до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дошкільників в освітній галузі “Комп’ютерна грамота”:
- виховання у дітей інтересу до комп’ютера;
- ознайомлення дітей старшого віку з ПК, способом його управління на екрані (дисплеї) за допомогою операторів (клавіатура, мишка, джойстик) з урахуванням можливостей певної ігрової (чи навчальної) програми;
- навчити дітей дотримуватися правил безпечної поведінки під час роботи з комп’ютером
Основні педагогічні цілі використання інформаційних технологій:
Розвиток особистості дитини, підготовка її до самостійної продуктивної діяльності в умовах ІКТ
Розвиток конструктивного, алгоритмічного мислення
Розвиток творчого мислення за рахунок зменшення частини репродуктивної діяльності
Розвиток комунікативних здібностей на основі виконаних сумісних проектів
Формування вміння приймати оптимальні рішення в складних ситуаціях
Розвиток навиків пошукової діяльності
Використання ІКТ передбачає:
не навчання дітей шкільним знанням з інформатики та обчислювальної техніки, а перетворення предметно-розвиваючого середовища дитини;
оновлення форм та методів роботи з дітьми;
створення нових, навчально-розвиваючих засобів для розвитку дитини;
збагачення інтелектуального та емоційного розвитку дитини;
розвиток її творчих здібностей;
входить в дошкільну освіту нарівні з традиційними засобами розвитку та виховання дітей.
Інтеграція ІКТ із сучасними освітніми технологіями:
Метод проектів
Технології використання ігрових методів
Блочно-модульне навчання
Лекційно-семінарсько-залікова система
Технологія “Дебати”
Колективна система навчання
Різнорівневе навчання
Проблемне навчання
Дослідно-пошукова діяльність
Причини особистої зацікавленості педагога у підвищені рівня ІК-компетентності:
- заощадження часу під час розроблення дидактичних матеріалів
- презентабельність оформлення матеріалів
- перехід на новий рівень педагогічної майстерності
Складові інформаційної культури педагога:
Інформаційний кругозір
Інформаційна грамотність
Здатність створювати інформаційні продукти
Вимоги Типового положення про атестацію педагогічних працівників:
Присвоєння всіх кваліфікаційних категорій передбачає використання ІКТ, цифрових освітніх ресурсів у навчально-виховному процесі
Напрямки роботи педагога з використанням ІКТ:
Підвищення кваліфікації та педагогічної майстерності
Робота творчої групи педагогів
Самоосвіта: використання internet (-web-сайти, @-пошта, Skype)
Самоменеджмент педагога
Тематичні педради
Методичні об‘єднання
Створення блогів та веб-сторінок закладу
Поширення педагогічного досвіду педагога:
Самоаналіз (форма оформлення - графіки, схеми, таблиці)
Візитна картка (форма оформлення - презентація)
Узагальнення досвіду (форма оформлення - портфоліо)
Демонстрація досвіду (форма оформлення - презентація, фото-, відео-матеріали, методичні розробки)
Поширення досвіду (участь в конкурсах, майстер-класах, конференціях тощо)
Електронний документообіг:
Складання індивідуальних планів
Участь у планування закладу
Зворотній зв’язок (звіти методичних служб)
Обмін досвідом через веб-сайти, блоги, мережеві спільноти
Пам’ятка для педагога по роботі з комп’ютером
Перед роботою перевірте робочі місця для дітей і педагога (чи не пошкоджені з’єднувальні дроти, чи міцні столи і стільчики...)
Перевірте розміщення складових частин комп’ютера на робочих місцях
Профілактичні та ремонтні роботи пристроїв виконуйте лише після їх знеструмлення
Регулярно протирайте клавіатури, мишки, монітори м’якою тканиною або спеціальними серветками
Стежте за дотриманням дітьми правил техніки безпеки
Слідкуйте за поставою дітей під час роботи за комп’ютером та щоб сиділи подалі від екрана
Стежте за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог (провітрювання приміщень, вологе прибирання, освітлення приміщення і монітора …)
Дотримуйтеся вимог щодо тривалості заняття з дітьми
Що шкідливо для здоров' я дітей у роботі з комп′ютером?
Навантаження на зір, «вузькоформатний» та «короткозорий» зір
Статична, стіснена поза
Випромінювання, електростатичного поля
Перенапруження нервової системи
Порушення сну
Погіршення самопочуття
Користь від комп'ютера:
Заняття на комп′ютері – це гра (створення додаткової мотивації)
Розвиток знакової функції свідомості (поняття реальності та віртуальності)
Покращується пам 'ять та увага
Формується моторна координація
Прискорюються та оптимізуються розумові процеси
Робота з батьками:
документи, що регламентують діяльність дошкільного навчального закладу;
інформація про діяльність дошкільного закладу та життя своєї дитини;
інформацію про заходи дитячого садка;
розклад занять та додаткових освітніх послуг, що надаються в ДНЗ;
відомості про динаміку розвитку дитини;
інтерактивний діалог з іншими батьками, педагогами, адміністрацією дошкільного закладу, органами управління освіти;
можливість пройти тестування, участь в анкетуванні;
отримання кваліфікованих консультацій спеціалістів;
участь в освітньому процесі дитячого садка;
електронна бібліотека
ІКТ для дітей , які не відвідують ДНЗ:
віртуальні заняття;
ігрові завдання для пізнавального розвитку дошкільника;
демонстрація пізнавальних та мультиплікаційних фільмів;
електронна бібліотека
Критерії ІК-компетентності педагогів:
- уміє створювати текстові і графічні документи;
- уміє формувати запити до бази даних;
- використовує комп’ютер як педагогічний технічний засіб;
- уміє розробляти і застосовувати електронні дидактичні і педагогічні програмні засоби;
- уміє використовувати засоби інформації та інформаційні технології в освітньому процесі;
- володіє способами представлення педагогічної інформації за допомогою засобів інформації
Результати використання ІКТ в роботі вихователя:
Підвищення ефективності процесу навчання
Активізація пізнавальної діяльності дітей
Підвищення рівня професійної майстерності педагогів
Виявлення рівня психолого-педагогічної компетенції батьків
Активізація педагогічної і культурної свідомості батьків, педагогів і інших фахівців, для створення єдиного інформаційного середовища
Створення активної, працездатної системи підтримки сімейного виховання, через використання інформаційно - комунікаційних технологій
Участь батьків у освітньо-виховному процесі ДНЗ
Підвищення педагогічної культури батьків
Якісні зміни в роботі педагогів, які ефективно вирішують задачі виховання і навчання дітей дошкільного віку у взаємодії навчального закладу і сім'ї
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО - КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ Є ЗБАГАЧУВАЛЬНИМ І ПЕРЕТВОРЮВАЛЬНИМ ФАКТОРОМ, ЯКИЙ Є ОДНИМ ІЗ ШЛЯХІВ ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ ЗГІДНО СУЧАСНИМ ВИМОГАМ.